Deva, etapa a șasea a „Pactului pentru Tineri”
Abandonul școlar poate fi stăpânit dacă există o viziune comună
Parteneriatul pentru reducerea abandonului școlar creat prin proiectul național „Pactul pentru Tineri”, inițiat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF*, este o inițiativă care continuă să exploreze atât impulsurile care intensifică fenomenul, cât și impactul său socio-economic și posibilele soluții de rezolvare. Joi, 16 martie, va avea loc cea de a VI-a dezbatere a proiectului, începând cu ora 10:00 la Deva, la sala ,,Spiru Haret” a Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Statisticile privind rata abandonului școlar sunt alarmante. În România, abandonul școlar are o intensitate dublă față de media europeană, fenomen acompaniat de un altul, extrem de îngrijorător: numărul mare mame adolescente. Din păcate, realitatea ratelor abandonului școlar din țara noastră descrie o situație alarmantă și transmite un semnal de avertizare pentru viitorul imediat. Cetăţenii needucaţi reprezintă și o imensă oportunitate economică pierdută pentru ţară.
„Impactul fenomenului asupra economiei noastre va fi dramatic, atât în ceea ce privește pierderea veniturilor, impozitelor și productivității, cât și în ceea ce privește implicarea sporită a serviciilor sociale și a sistemelor de justiție penală pentru a atenua sau corecta efectele acestuia” a declarat Cristina Chiriac, președinta CONAF.
Dezbaterile anterioare ale programului „Pactul pentru Tineri” au descris impulsurile diverse ale abandonului școlar, efectele sale negative asupra economiei și societății și importanța colaborării între toți factorii implicați pentru reducerea fenomenului.
Înțelepciunea convențională conform căreia abandonul școlar este un proces individual, extrem de personalizat, trebuie adecvată realității fenomenului care, iată, are impulsuri extrem de diverse. Pe parcursul celor cinci dezbateri de până acum, organizate în cadrul proiectului nostru, „Pactul pentru Tineri”, am transmis mesajul că nu putem combate fenomenul decât dacă întregul sistem social participă la acest exercițiu. Am extins viziunea dincolo de sistemul de învățământ pentru a înțelege impactul familiei, al comunității și al societății asupra probabilității ca elevii să-și continue studiile. A devenit clar că articularea și programarea unui sistem educațional în care mediul privat să se implice este un element esențial pentru îmbunătățirea situației, dar și pentru recuperarea celor care au abandonat prematur școala. În amploarea și complexitatea lui, fenomenul abandonului școlar nu poate fi stăpânit decât dacă se cristalizează o viziune comună în care toate părțile implicate, sistemul de educație, autorități naționale și locale, legiuitori, comunitățile locale, organizațiile non-guvernamentale și mediul de afaceri lucrează împreună. În acest parteneriat complex, includem desigur, familiile și copiii înșiși, care trebuie să înțeleagă atât pericolele ascunse ale lipsei de educație, cât și avantajele învățării”, a observat Cristina Chiriac, președinta CONAF.
„Nu există nicio formulă magică pentru a reduce rapid abandonul școlar. Va fi un efort de echipă, dar va fi nevoie și de empatie, înțelegere, o etică a responsabilității, de conectare permanentă între cei implicați și de colaborare în interesul viitorului copiilor”, a conchis Cristina Chiriac.
Dezbaterile vor fi moderate de jurnalista Laura Hulubei. Pe lista invitaților se regăsesc membri ai guvernului, parlamentari, reprezentanți ai instituțiilor internaționale și ai mediului privat implicați deja în proiectul „Pactul pentru Tineri”.
Sponsor principal: OMV Petrom
Parteneri: Asociația SAMAS, Asociația pentru Valori în Educație, Glasul Vieții – Dan Damaschin, Asociația WeHelp, Asociația Un Pas Spre Educație, Căminul Felix, Asociația Educație și Viitor, Uniunea Studenților din România, Fundația pentru Educație și Vocație, Asociația Părinților Isteți, Kids in Business, Federația Patronatelor pentru Educație și Antreprenoriat Social și Asociația „FiiOM”!
Sponsor: Carrefour România
Parteneri media: AGERPRES, Antena 3 Constanta, Antena3 Valcea, Profit News TV, Iași TV Life, Litoral TV, TeleM Iasi Regional, Comunitatea Via Cluj Tv, Radio Hit Iaşi – 94,9 FM, Realitatea.NET, Capital România, Alo,Iasi, AUTO BILD, BiziLive.tv, CursDeGuvernare.ro, Chindia Media, City Press TV, Clubantreprenor.ro, e-femeia.ro, EM360, Evenimentul Regional al Moldovei, Focus Energetic, Infofinanciar Romania, Televiziunea GRUP IUBIM Brașovul – TV IBv-Channel, La Pas Prin Brașov, Masini si Utilaje pentru Constructii, Revista Biz, Revista CARIERE, Săptămâna Financiară, Transilvania 365, Ultima ora, Vocea Vâlcii, Wall-Street.ro, Revista PSYCHOLOGIES, Energynomics, Transilvania Business, Financial Intelligence, Spot Media, Trafic Media și GOVNET, Fonduri Structurale, Itsy Bitsy, Kids in Business.
*Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederație din România ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen și egalității de șanse. CONAF reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizație care promovează și susține antreprenoriatul românesc, lucru fără precedent, care deschide orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern cât și internațional. CONAF a luat ființă ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci și pentru întregul mediu de business. CONAF are în componența sa 2 federații, 10 patronate, 5 asociații, 24 sucursale și peste 3.700 de companii.
CONAF organizează evenimente importante pentru societatea românească, centrate pe educație continuă, conștientizare și găsire de soluții pentru probleme și domenii de larg interes public. Dezvoltăm și finalizăm proiecte naționale cu un impact puternic, atât pentru societate, cât și pentru strategiile de dezvoltare ale autorităților centrale și locale. Printre proiectele noastre, amintim „Pactul pentru Muncă”, în parteneriat cu FPPG, „Pactul pentru Educație Antreprenorială” și seria de dialoguri deschise, „Turismul Românesc: Între impas și oportunitate”, ce au generat pe lângă ecourile în spațiul public, decizii legislative și schimbări pozitive de mentalități. Sute de speakeri și mii de antreprenori au dezbătut în cele mai importante orașe românești, cele mai stringente probleme, au încercat să găsească soluțiile optime și cele mai bune strategii de viitor.