În urmă cu ceva timp mi-a atras atenția un studiu elaborat de Global Entreprenours Association, având ca obiect antreprenoriatul feminin la nivel international, sau mai concret spus modul în care femeile, în diferite țări ale lumii, reușesc să demareze propria lor afacere.
În ansamblu, studiul scoate în evință faptul că femeile trebuie să muncească mai mult, să depășească mai multe bariere în raport cu bărbații pentru a deveni antreprenoare și acest lucru se datorează în primul rând sistemului de valori și mentalității existente în fiecare țară.
Chiar dacă am depășit de mult perioada bărbatului vânător, dominator, care veghea la securitatea familiei, iar femeia trebuia să stea în gospodărie și să aibă grijă de copii, observăm, din păcate, reminiscențe ale acestei logici pe care studiul le scoate în evidență.
De exemplu în Chile, unde tradiția nu avantajează de loc femeia, rolul acesteia este acela de a educa copii și de a îngriji părinții, ceea ce îngreunează destul de mult implicarea activă a femeii în conducerea unei afaceri. Pe de altă parte, paradoxal, există țări precum Thailanda, Mexic, Ghana, Nigeria, unde numărul femeilor antreprenor este cel puțin egal, în unele cazuri depășind numărul bărbaților antreprenori.
Cultura postmodernă aduce cu ea o reconsiderare majoră în ceea ce privește viziunea femeilor despre propria lor viață, prin apariția unor noi așteptări și interese, care s-au constituit într-o motivație suficientă pentru ca femeia să își dorească o carieră în antreprenoriat, să își dorească să se implice în problemele comunității, să își dorească să ia decizii care să afecteze în bine viața și destinele altor oameni.
Ca și femeie antreprenor, trebuie să recunosc și repoziționarea constructivă a bărbațiilor, sper să nu fie o minoritate, în raport cu femeile cu care își impart viața, în sensul în care, dacă nu încurajează, măcar acceptă ca partenera să-și contruiască o carieră, fiind dispuși să preia o parte din „sarcinile casei”.
Aceste schimbări sociale și culturale au efect și în țara noastră, astfel încât pentru doamnele care își doresc o afacere, lucrurile evoluează în așa fel astfel încât poți fi mama, soție și femeie de succes în același timp!
Aș putea să argumentez această idee prin existența unor modele prin care antreprenoriatul feminine să se inspire. Mă refer aici aleatoriu la Rucsandra Hurezeanu, fondatoarea Ivatherm, unul dintre principalii jucători pe piața autohtonă a cosmeticelor, la Luchi Georgescu, proprietara Vincon, cel mai mare producător de vin ca volum și unul dintre cei mai mari ca cifră de afaceri din România, la Bibiana Stanciulov proprietara brandului „Magiun de prune de Topoloveni“.
Pe de altă parte, dezvoltarea unei afaceri de succes este un lucru greu, care necesită mult curaj și dăruire, o piatră de încercare care poate ușor să inducă neîncredere în forțele proprii și teama de eșec, rezultatul fiind că multe femei, din păcate, nu se văd capabile să pună bazele unei afaceri. Trebuie să spun și acest adevăr, antreprenoriatul, așa cum nu este pentru toți bărbații, nu este nici pentru toate femeile.
Dar eu mă adresez acelor femei, și nu puține la număr, care au toate ingredientele necesare pentru a porni pe acest drum. Trebuie doar să ordoneze aceste ingrediente, să le pună într-o anumită formă astfel încât să reușească.
Mult succes și nu uitați că la Federația Patronatelor Femeilor Antreprenor-FPFA veți găsi întotdeauna o persoană dispusă să vă împărtășească din experieța sa pentru că noi credem în femei și în ideile lor.
Deci, ce mai așteptați Doamnelor?
autor articol: Nicoleta Munteanu, avocat, practician în insolvență, asociat Euro INSOL SPRL, membru fondator al Asociatiei Nationale a Anteprenorilor, membru activ FPFA