Un business puternic are în spate un antreprenor puternic. Despre afaceri, din interior spre exterior. Interviu cu Diana Șerban.

Este tânără, ambițioasă și perseverentă. Deși dezvoltă un business cu potențial în domeniul comunicării consideră că ceea ce îi dă forță în fiecare dimineață este preocuparea permanentă pentru dezvoltarea personală. Vă invit să o cunoașteți pe Diana Șerban, femeie antreprenor.

Mai întâi m-ar ajuta să îmi spui câteva cuvinte despre tine. Dacă ar fi să te caracterizezi în câteva cuvinte…

Sunt un om îndrăgostit de cunoaștere și în permanentă căutare a echilibrului în toate aspectele vieții. Consider că întotdeauna este loc de mai bine, drept pentru care sunt foarte atentă la tot ce fac, indiferent că vorbim de planul profesional sau personal, și în fiecare zi încerc să fac mai bine decât am făcut ieri. Sunt într-o permanentă competiție cu mine însămi.

Asta înseamnă că nu ai avut cu cine să intri în competiție în jurul tau? Sau nu ți-ai dorit asta?

Nu cred că mi-am pus problema de a intra în competiție cu cineva pentru că nu sunt construită interior în felul acesta. Am avut și am mentori, persoane care după părerea mea au reușit în viață, fie în zona personală, fie în cea profesională și pe care le admir foarte mult și de la care încerc să preiau ceea ce consider că îmi lipsește mie. Însă nu aș încerca niciodată să întru în competiție cu vreuna dintre aceste persoane întrucât consider că fiecare dintre noi are un drum pe care trebuie să îl urmeze. E important să îți găsești calea et faire son mieux, cum spun francezii… să mergi pe drumul tău cât de bine poți și dacă poți ajuta și pe alții să își găsească drumul, atunci e minunat.

Deci nu crezi în rețete de success, nici în business, nici în viața personală?

Cu siguranță nu. Însă cred în atenție și perseverență. Cred că fiecare are șansa să își creeze propria rețetă, dacă este atent la ce se întâmplă în jur și extrage de acolo ceea ce îl ajută să ajungă unde își dorește. Și pentru că tot vorbim de rețete, perseverența mi se pare un ingredient esențial pentru a reuși în orice îți propui. După cum bine știți succesul este o călătorie și avem nevoie să ne dorim să continuăm această călătorie în fiecare zi. Dar este important cum alegem să călătorim și aici îți amintesc din nou de proverbul meu african preferat: Dacă vrei să mergi repede, mergi singur; Dacă vrei să ajungi departe, mergi împreună cu alții. Obișnuiesc să îl dau foarte des ca exemplu pentru că simt că mă repezintă foarte mult și consider că am învățat foarte mult în ultimii ani din experiența aceasta de a merge împreună cu alții.
Atenția este importantă pentru a ști ce poți să faci mai bine mâine… și aici intervine perseverența. Nu mă refer în niciun caz la genul acela de atenție care te blochează în foarte multe detalii. Îmi amintesc de o idee a lui Steve Jobs care sintetizează tot ce am încercat să spun mai sus, pe care a susținut-o în 2007 în cadrul conferinței All Things Digital: ”Hai să inventăm ziua de mâine mai degrabă decât să ne facem griji pentru ce s-a întâmplat ieri”. Pentru mine aceasta este definiția exactă a perseverenței.

Diana, de ce ai ales calea antreprenoriatului?

Pentru că mi-am dorit să pot obține mai mult decât îmi putea oferi un job sigur și bine plătit: libertate și timp.

Timp?

Da. Știu că sună ciudat pentru că toată lumea știe cât de ocupat poate fi un antreprenor, mai ales până când pune puțin lucrurile la punct și își formează o echipă. Însă eu chiar am mai mult timp pentru că am reușit să ies din programul acela standard 09.00 – 17.00 care îmi bloca alte două ore în trafic.
Sunt o persoană matinală și mă ajută mult să pot începe să lucrez foarte devreme, mai ales că mare parte din activitatea mea înseamnă să redactez texte. Deci mă trezesc în jurul orei 04.00, îmi beau cafeaua, iau micul dejun, văd știrile și verific e-mailurile urgente până la 05.00, după care în unele zile plec la sală unde fac un scurt antrenament de la 06.00la 07.00, dar când am multă treabă renunț la această activitate. În medie, în jurul orei 5.30-06.00 încep să lucrez efectiv. Mi-am împărțit ziua în 2: partea de dimineață 06.00-12.00 o folosesc pentru activități unde este nevoie de multă concentrare, cum ar fi gândit strategii de comunicare sau scris texte, iar a doua parte a zilei 14.00-17.00 o folosesc pentru activități mai ușoare: întâlniri, e-mailuri, cercetare pe diferite subiecte, urmând ca după amiaza (18.00-21.00) să o dedic activităților administrative: cumpărături, gătit, citit, plimbări în aer liber etc.
Ador zilele cand pot dormi 1 ora la prânz. Mi se pare că în ora aceea mă odihnesc mai mult decât într-o noapte întreagă. Dar în ultima vreme asta se întâmplă din ce în ce mai rar.
Pe scurt, programul acesta mă ajută să nu am timpi morți pentru că îmi doresc să folosesc toată ziua într-un mod cât mai eficient posibil astfel încât în fiecare an să îmi îndeplinesc obiectivele pe care mi le-am propus.

Ce obiective ți-ai propus anul acesta?

Încerc să le încadrez în niște categorii întrucât unele dintre ele sunt extrem de personale:
Pe primul loc este zona de dezvoltare personală, apoi vorbim despre sănătate / îngrijire și nu în cele din urmă am obiective și în zona de business.

Ești printre puținii antreprenori pentru care obiectivele de business nu sunt pe primul loc…

Asta nu înseamnă că nu sunt importante, însă am reflectat farte mult la prioritățile pe care mi le propun în viață și pentru mine aceasta este ordinea care mă avantajează cel mai mult. Cred că un business puternic are în spate un antreprenor puternic, iar puterea, din punctul meu de vedere nu ți-o iei din business. Puterea ți-o iei din familie, din pasiunile pe care le ai, din valorile pe care le cultivi și le respecți. Toate acestea transferă în business un gen de energie pozitivă care te ajută să vezi lucrurile într-un mod relaxat și clar în același timp. Te ajută să iei decizii mai bune decât dacă ai fi concentrat doar pe business.

Spune-mi despre business-ul tău. Ce faci în acest moment?

În prezent dezvolt două linii de business: ambele au legătură cu zona de comunicare însă una dintre ele se apropie mai mult de partea de copywrite, iar cealaltă de zona de strategie de CSR.
Prin agenția de comunicare D-COMMUNICATIONS, care este o linie mai nouă, scriu texte pentru companii (texte pentru site, pentru blog, rețele sociale, broșuri sau reviste interne).
Prin Social Responsibility Magazine, o revisită de responsabilitate socială pe care am fondat-o acum 5 ani, fac atât conținut despre campanii de CSR care se dezvoltă în românia, dar fac și cursuri de strategie de CSR custom pentru companii sau ONG-uri.

Cum adică cursuri custom?

În urma studiilor și cercetărilor mele din ultimii 7 ani am creat un model de strategie care are la bază mecanici simple de cauză-efect, care odată implementate reglează politicile de CSR astfel încât să fie în acord cu business-ul și nu împotriva lui.  Iar partea custom vine din faptul că înainte de implementarea cursului există o perioadă de pregătire de 1 lună de zile în care luăm fluxul de business, îl analizăm și îl punem în studii de caz pe care le vom studia la curs, pe lângă alte studii de caz din afara companiei care să ajute la înțelegerea modelului pe care eu îl propun.

Ce planuri de viitor ai cu cele două linii de business?

Pentru următorii 5 ani am un singur plan: să ating un maximum al standardului de calitate pentru serviciile pe care le ofer, plecând de la serviciul în sine până la partea de client service. Peste 5 ani încerc să îmi propun și niște cifre, până atunci voi reinvesti tot profitul în creșterea echipei și asigurarea calității a ceea ce oferim.

Unde te vezi peste 10 ani?

Ai să râzi, dar să știi că mă gândesc adesea la asta. Mă văd cu partea de business intrată deja pe drumul potrivit și foarte important mă văd mamă și soție. Pentru mine aceste două roluri sunt sensul vieții fără de care nu cred că m-aș putea implica în partea de business la fel de bine și de aceea am în gând să acord o parte importantă familiei.

Ceva ce ai vrea să mai spui și nu te-am întrebat?

Aș vrea să le spun doamnelor care se gândesc să înceapă un drum nou în antreprenoriat că valoarea uriașă pe care o vor putea oferi prin business-ul lor va veni tocmai din preocuparea pentru activități care nu țin de business. Un antreprenor trebuie să știe să fie lider, creator de experiențe atât pentru colegi, cât și pentru clienți, să fie persoana care mișcă lucrurile înspre mai bine, să aibă viziune și să fie o permanentă inspirație pentru ceilalți, ori toate acestea nu vin dintr-o preocupare exclusivă pentru business. Recomand să petreceți timp cu voi ori de câte ori aveți ocazia, citiți, mergeți la expoziții, la muzee, la film, călătoriți, petreceți timp cu familia… din toate acestea veți culege tot ce aveți nevoie pentru business.

In martie 2018 s-a lansat Federația Patronatelor Femeilor Antreprenor- FPFA, singura organizație patronală care susține implicarea femeilor în viața economică și socială a țării și care are își propune obținerea reprezentativității la nivel național și crearea unui sistem de suport instituționalizat pentru antreprenoarele din România. 

 

Autor: Mirela Pascu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #7b2469;background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}