Abordarea digitală, o pârghie solidă pentru recuperarea decalajelor din piața muncii.

 

          Digitalizarea este o forță importantă care modelează piaţa muncii şi competitivitatea în economia globală. Este important ca guvernele, organizaţiile şi companiile să se adapteze la aceste schimbări şi să investească în dezvoltarea competenţelor digitale şi în tehnologiile digitale pentru a se menţine competitive pe piaţă.

România, se confruntă cu fenomenul global al îmbătrânirii populației și implicit al decalajului între tipurile de angajați, raportat la vârstă. Avem din ce în ce mai mulți lucrători ce depășesc 50 de ani, ale căror competențe digitale pot fi considerate ca depășite. Acest lucru este evidențiat de creșterea vârstei medii a populației rezidente, care a ajuns la 42,4 ani (comparativ cu 40,8 ani în cadrul Recensământului din 2011), și de creșterea proporției populației în vârstă de 65 de ani și peste în totalul populației (de la 16,1% în 2011, la 19,6% în 2021).

Impactul digitalizării asupra pieţei muncii şi a competitivităţii este semnificativ dacă ţinem cont de faptul că a dus la crearea de noi locuri de muncă în domenii precum tehnologia informaţiei, dezvoltarea software-ului şi marketingul digital. De asemenea, digitalizarea a dus la îmbunătăţirea productivităţii şi eficienţei în multe industrii, prin automatizarea proceselor şi integrarea tehnologiilor digitale în procesul de producţie, dar şi la o creştere a cerinţelor de competenţe digitale.

Digitalizarea şi competitivitatea reprezintă elemente importante în formarea unui mediu economic de susţinere a creării accelerate de valoare adăugată. Digitalizarea este mai mult decât transmiterea documentelor în format digital. Progresul tehnologic schimbă societatea şi toate sectoarele economiei, marchează inovaţia, furnizeză o dinamică puternică în industrie. Este indiscutabil faptul că digitalizarea are ca efect şi creşterea competitivităţii – de felul în care este implementată digitalizarea la nivel micro (companii) depinde competitivitatea la nivel macro (ţară). Este necesar ca întreprinderile din toate domeniile de activitate şi de toate dimensiunile să valorifice pe deplin oportunităţile digitale pentru a fi competitive la nivel mondial

În ceea ce priveşte competitivitatea, digitalizarea poate aduce beneficii semnificative pentru companii, prin creşterea eficienţei şi a productivităţii, prin îmbunătăţirea serviciilor şi experienţei clienţilor şi prin crearea de noi oportunităţi de afaceri. Companiile care adoptă tehnologiile digitale se adaptează mai uşor la schimbările de pe piaţă, ceea ce le poate oferi un avantaj competitiv.

Aflat în același spectru disonant cu piața muncii, șomajul ca fenomen în creștere, cere o abordare armonizată cu tendințele unei societăți aflată în plină schimbare. Rata șomajului, calculată de Institutul Național de Statistică, conform definiției Biroului Internațional al Muncii., a fost în luna martie 2022, de 5,7%, cu 475 mii șomeri, iar abordarea unei strategii preponderent digitale în completarea educației, este un deziderat fundamental al unei societăți moderne.

Trebuie să conştientizăm faptul că ţările mai avansate din punct de vedere digital au performanţe mai bune din punct de vedere economic şi social şi că investiţiile în tehnologiile digitale sunt esenţiale în vederea creşterii competitivităţii şi îndeplinirii aşteptărilor în continuă schimbare ale consumatorilor şi ale profesioniştilor. În strânsă legătură cu investiţiile în tehnologie, pentru a prospera şi a avea succes, firmele ar trebui să prioritizeze şi dezvoltarea competenţelor digitale în rândul angajaţilor lor. Astfel, prin derularea de procese de perfecţionare şi recalificare profesională, companiile pot avea un impact major: cu cât angajaţii sunt mai calificaţi din punct de vedere digital, cu atât pot aduce o contribuţie mai mare pentru companie şi pentru comunităţile din care fac parte.

Cristina Chiriac

 

* Prezentul articol face parte din proiectul „Evoluție prin digitalizare – îmbunătățirea competențelor digitale pentru angajații IMM din Regiunea Centru” cod SMIS 142733. Proiect cofinanţat din Fondul Social European – Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #7b2469;background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}